Etusivu
PSS
Nostajat
Uutiset
Valokuvia
Videot
Jäsenyys
Yhteystiedot
Historiaa
Voimanosto
Painonnosto
Voimanosto tulokset
Painonnosto tulokset
Yhdistyksen säännöt
Harjoitusvuorot
Harjoittelu
Linkit
Admin

PAINONNOSTO


Painonnosto on urheilulaji, joka vaatii taitajaltaan hyvin monipuolisia kykyjä. Hyvä nostaja on voimakas, notkea, kimmoisa, nopea ja rohkea. Painonnosto koostuu kahdesta tavasta nostaa, tempauksesta ja työnnöstä.Tempaus on nosto, jossa yhdellä, pysähtymättömällä vedolla nostetaan painot lattiasta suorille käsille. Työntö puolestaan on kaksiosainen liike. Ensimmäisessä vaiheessa painot nostetaan lattiasta rinnalle, oikeammin olkapäiden varaan ja pysähdysvaiheen jälkeen nopealla jalkojen liikkeellä painot työnnetään suorille käsille.Kilpailun voittaa se, jolla on suurin tempauksen ja työnnön muodostama yhteistulos. Painonnostossa kilpaillaan painoluokissa. Naisten painoluokat ovat sarjat alle 48, 53, 58, 63, 69, 75 ja yli 75 kiloa. Miesten vastaavat sarjat ovat alle 56, 62, 69, 77, 85, 94, 105 ja yli 105 kiloa. Kilpailuissa suorituksia hyväksyy tai hylkää kolme tuomaria.Nosto on hyväksytty, jos kaksi tuomaria on hyväksymisen kannalla.

Painonnosto on olympialaji. Naiset nostivat Sydneyssä ensimmäisen kerran olympiatasolla.Suomen kautta aikain ainoan olympiakullan voitti Kaarlo Kangasniemi vuonna 1968 Meksikossa. Kangasniemi on myös ainoa miesmaailmanmestari. Viime vuosien paras nostajamme on ollut Karoliina Lundahl. Hän on voittanut kaksi maailmanmestaruutta, joista viimeisen omissa, ensimmäisissä Suomessa järjestetyissä, MM-kisoissamme Lahdessa marraskuussa 1998.

Paitsi kilpailulajina, painonnostoa harrastetaan maailmanlaajuisesti voimanhankintaa tehtäessä. Erityisesti yleisurheilijat (heittäjät, hyppääjät, pikajuoksijat), mutta myös uimarit, jääkiekkoilijat, jalkapalloilijat, koripalloilijat, lentopalloilijat jne. käyttävät painonnostoliikkeitä voimanhankinnassaan. Painonnoston perusedellytys – liikkuvuus auttaa kaikkia urheilijoita ja samalla suojaa vammautumisilta.

Painonnostosta on kehitetty kaksi ”kevytversiota”: keppijumppa ja astetta vaativampi tankojumppa.Tankojumpassa kaikki liikkeet suoritetaan painonnostomaisesti käyttäen 2-10 kg:n metallitankoa rasitusta ja harjoitusvaikutusta lisäävänä tekijänä.

Tempausnosto kyykkyvaiheessa